TOP 5: cestovní enduro do 50 000 Kč
Chcete začít s ježděním mimo asfalt a nemáte příliš velký rozpočet? V tomto článku najdete přehled levných cestovních endur s obsahem okolo 650 ccm.
Co je to cestovní enduro z mého pohledu? Cestovní enduro je motorka určená pro ježdění na silnici, ale i mimo ni. Určitě s ní nezvládnete jezdit v težkém terénu, ani se příliš neužijete dálniční přesuny. Většina má dostatečný výkon a kroutící moment a do jakého terénu si troufnete záleží hlavně na vás a na použitých pneumatikách (velký přehled pneu na cestovní enduro).
Při výběru cestovního endura hraje poměrně velkou roli, zda chcete jednoválec či dvouválec. Obecně by se dalo říci že jednoválec se hodí více do terénu a dvou válec více na silnici a pro dva pasažéry. V našem přehledu najdeme jednoválce i dvouválce. Dále hraje velkou roli velikost předního kola, pro terénější ambice je lepší větší přední kolo, tedy 21″.
Vzhledem k ceně okolo 50 000 Kč je třeba počítat, že motorka bude starší, okolo dvaceti let a bude chtít udělat větší kontrolu. Při obhlídce je třeba se zaměřit na celkový stav motorky, ale s malým rozpočtem je dobré se podívat i na stav řetězové sady, stáří a vzorek pneu, opotřebení brzdového kotouče, destiček a dalšího spotřebního zboží. U dražších motorek to nehraje takovou roli, ale nechcete kopit levně motorku a klidně i polovinu kupní ceny dát do prvního servisu.
Přehled levných cestovních endur
- Aprilia Pegaso 650
- BMW F 650
- Honda NX 650 Dominator
- Honda XL 650 V Transalp
- Kawasaki KLE 500
Motorek je v nabídce samozřejmě více, ale vybral jsem nejzajímavější, které se dají pořídit za zajímavé peníze a mají dobrou spolehlivost. Osobně mám v oblibě a vlastním KTM LC4 640 Adventure, které je ale více teréní a není úplně na cestování vhodná, ať už svojí výškou, vybracemi, či servisními intervaly.
Aprilia Pegaso 650
Tato motorka, ač se jedná o italský motocykl netrpí zásadními vadami. Je trochu problematický elektřina a jediné na co trpí je opotřebování volnoběžky startéru, kterou lze jednoduše nahradit.
- Rok výroby: 1992 – 2001
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec s obsahem 652 cm³ – Rotax
- Výkon: 35 Kw při 6250 ot/min
- Točivý moment: 54 Nm při 4500 ot/min
- Maximální rychlost: 166 km/h
- Hmotnost: 201 kg
- Zdvih tlumičů: 170 mm vpředu, 165 mm vzadu
- Výška sedla: 840 mm
- Pneumatiky: přední 100/90 R19, zadní 130/80 R17
- Brzdy: přední: kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 21 l
BMW F 650
Klasika od BMW. Motorka je v podstatě velice podobná jako Aprilia Pegaso, má stejný motor, podobnou váhu atd. Pokud plánujete více cestovat mimo silnici, podívejte se ještě po BMW F 650 GS, která je vyšší a má vyšší zdvihy, a 21″ přední kolo bohužel se již nevejdete do 50tis Kč.
- Rok výroby: 1993 – 2000
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec s obsahem 652 cm³ – Rotax
- Výkon: 35 Kw při 6500 ot/min
- Točivý moment: 57 Nm při 5200 ot/min
- Maximální rychlost: 165 km/h
- Hmotnost: 199 kg
- Zdvih tlumičů: 170 mm vpředu, 160 mm vzadu
- Výška sedla: 810 mm
- Pneumatiky: přední 100/90 R19, zadní 130/80 R17
- Brzdy: přední: kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 17,5 l
Honda NX 650 Dominator
Jednoduchá technika, nižší hmotnost, motor vzduchem chlazený to jsou hlavní výhody Dominatoru. Motorka nabízí vyšší zdvihy a tím je určena i do středně težkého terénu. Nevýhodou může být menší nádrž. Motorku netrápí žádné neduhy.
- Rok výroby: 1988 – 2003
- Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec s obsahem 644 cm³
- Výkon: 33 Kw při 6000 ot/min
- Točivý moment: 55 Nm při 5000 ot/min
- Maximální rychlost: 160 km/h
- Hmotnost: 178 kg
- Zdvih tlumičů: 220mm vpředu, 195 mm vzadu
- Výška sedla: 870 mm
- Pneumatiky: přední 90/90 R21, zadní 130/80 R17
- Brzdy: přední: kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 13 l
Honda XL 600 V Transalp
Asi největší klasika mezi cestovními motocykly. Tento dvouválcový motocykl nabízí zajímavý výkon i pro cestování ve dvou, 21″ přední kolo a větší zdvihy než podobné motocykly.
- Rok výroby: 1987 – 1999
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec obsahem 583 cm³
- Výkon: 37 Kw při 8000 ot/min
- Točivý moment: 53 Nm při 6000 ot/min
- Maximální rychlost: 172,5 km/h
- Hmotnost: 218 kg
- Zdvih tlumičů: 200 mm vpředu, 187 mm vzadu
- Výška sedla: 850 mm
- Pneumatiky: přední 90/90 R21, zadní 120/90 R17
- Brzdy: přední: 2x kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 18 l
Kawasaki KLE 500
Velice opomíjené cestovní enduro. K jeho výhodě i nevýhodě patří jeho motor, je to velice spolehlivý dvouválec původem z GPZ 500, motor má tedy rád poměrně vysoké otáčky a tím pádem nabízí nižší kroutící moment při rozjezdu, na druhou stranu to kompenzuje výkonem ve vysokých otáčkách.
- Rok výroby: 1991 – 2007
- Motor: tyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec obsahem 498 cm³
- Výkon: 33 Kw při 8500 ot/min
- Točivý moment: 41 Nm při 6500 ot/min
- Maximální rychlost: 190 km/h
- Hmotnost: 192 kg
- Zdvih tlumičů: mm vpředu, mm vzadu
- Výška sedla: 850 mm
- Pneumatiky: 220 přední, 200 zadní
- Brzdy: přední: kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 15 l